top of page

הקשר בין קורונה לגילוי משמעות

אם ויקטור פרנקל מצא חירות ומשמעות באושויץ, גם אנחנו יכולים למצא משמעות בזמן קורונה ובכך לעבור תקופה זו ולצאת ממנה חזקים יותר.


בשביל לעשות זאת עלינו להכיר קודם את ויקטור פרנקל:

ויקטור פרנקל (1905-1997) היה רופא נוירולוג, ופסיכיאטר יהודי וינאי. פרנקל החל לכתוב את התיאוריה שלו על משמעות בחיים עוד לפני השואה, ובמחנות הריכוז כתביו אבדו לו. פרנקל שרד 3 שנים באושויץ ובמחנות ריכוז נוספים ושיחזר את התאוריה, תוך בנייה מחדש מתוך חוויותיו המצמררות אותם הוא שטח בספרו המפורסם "האדם מחפש משמעות".

בספר זה, ניסה פרנקל להסביר את הדרך בה שרדו המוני יהודים ואסירים אחרים את זוועות התופת של מחנות ההשמדה באמצעות הערך ההישרדותי של המשמעות. הוא טען, כי אלה אשר מצאו משמעות לחיים במחנות הגבירו באופן ניכר את סיכוייהם להישאר בחיים וביקש לחקור את האופן שבו אנשים אלו הצליחו לייצר לעצמם משמעות במהלך שהותם שם.


שיטת הטיפול שהגה ויקטור פרנקל נקראת לוגותרפיה, שיטת פסיכותרפיה ממוקדת משמעות, אשר רואה את האדם כיצור שבבסיס מהותו שואף להגשים משמעות ותכלית בחייו. לפי פרנקל, משמעות היא חריגה מעבר לעצמי הפרטי, יציאה מעצמי למען משהו יותר גדול, משהו או מישהו מעבר לי.

אחד ממשפטיו :" who am I in face of this "? לא לשאול מה אני מצפה מהחיים, או מה החיים חייבים לי ,אלא לשאול מה המשמעות הגלומה במצב הזה? ואיך אני יכול לזהות מה המשמעות במצב הזה? מצפן הוא איבר המשמעות

פראנקל (1959, 1972, 1986) סבור כי ניתן למצוא משמעות לחיים בשלושה נתיבים

1. נתיב עשיה, יצירה או התרומה-מה שהפרט יוצר בחייו דרך עבודה, יצירה, תחביבים ומסירות למשימה. מה תרומתו בחייו למשל נלחם בצדק חברתי

2.נתיב החוויה - מה שהפרט חוה בחיים ,חוויות היופי, יופי הטבע, יופי ביצירת אומנות, חוויה בשמיעת יצירה מוזיקאלית, חווית אהבה לאדם משמעותי.

3.נתיב נקיטת עמדה וגישה לסבל - האופן בו מתייחס הפרט לגורלו, אותו אין הוא יכול לשנות. גם פרט אשר נמצא במצב כפוי שאין ביכולתו לשנותו יכול להפיק ממצב זה משמעות, בכך שישנה את גישתו כלפי אותו מצב, בכך שיראה תכלית ומטרה לסבלו, יראה בסבל אמצעי לעילוי עצמי, אתגר, אומץ, תפקיד אותו עליו לשאת. נתיב רוחני המערב הומור, ערכים, אידיאלים, אהבה וחמלה.

פראנקל מצטט מדבריו של ניטשה: "מי שיש לו איזה 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'". "למה" – מטרה לחיים המחזקת את האדם כך שיוכל לעמוד ב"איך" הנורא של הווייתו.


גם פרופסור קלרה היל ,במסגרת כנס האגודה לפסיכותרפיה (2016) מציעה כי משמעות החיים מבוססת על מטרות ויעדים של האדם בחייו. לטענתה בצמתים מרכזיים בחיים - לפני בחירות והחלטות חיים, אל מול שינוי חיים גדול, וכן מול טראומה נפנה לחשוב על משמעות בחיים. לפי היל, טראומה קוטעת את הקוהרנטיות של החיים ומעלה את השאלה מהי המשמעות של החיים אם דברים כה נוראיים מתרחשים בהם.


על כן זמן קורונה = זמן טראומטי בעבור רובינו, הינו זמן שבו הרבה אנשים מחפשים משמעות.

נשאלת השאלה- איך נגלה משמעות?

ויקטור פרנקל אומר להגיד כן לחיים זה state of mind, מתוך זה לראות מה הערכים שחשוב לי לשמר ולהחזיק? איך אני רוצה לזכור את התקופה הזו? לאן אני רוצה לנווט את הסירה במים סוערים? מה הערכים המובילים שלי? (משפחה, זוגיות,עבודה..), לאן אני רוצה לנתב עצמי אחרי הקורונה? מה ההזדמנויות במצב הנוכחי? איך הייתי רוצה לזכור את התקופה הזאת?



ויקטור פרנקל דיבר על משמעות מתוך עשיה/עבודה. חוקרים מאוניברסיטת פורדו (2017) סיפקו ראיות ארוכות טווח ראשונות לכך שראיית עבודתנו כמיטיבה עם אחרים באמת מובילה לתחושת משמעות שאנו מפיקים ממנה כלומר, אם עד כה היה ידוע שאנשים בעלי תחושת משמעות חזקה הם גם כאלה שמאמינים שהם עושים טוב לאחרים, הרי שהמחקר מסביר כי עשיית הטוב היא זו שיוצרת את תחושת המשמעות.

לכן אם נעבוד בעבודה שעושה טוב לאחרים נרגיש משמעותיים.




ד"ר פנינית רוסו נצר (2020) ,מדברת על תיעדוף משמעות. במרוץ האין סופי של חיינו לא תמיד יש לי זמן ואנרגיה להשקיע בערכים שלי, גם אם אני יודעת אותם. כעת, בזמן קורונה יש לנו זמן לצמצם את הפער בין כוונה לבין איך שאני בפועל חי את החיים שלי. בכל רגע נתון יש פוטנציאל למשמעות לדוגמא: הרבה פעמים אני יכולה לחזור הביתה ולחבק את הילד שלי ולהסתכל מעל הראש לעבר הררי כביסה, כלים ומיילים, וזה יהיה רגע סתמי ללא משמעות. באותה מידה הרגע הזה יכול להיות מלא משמעות, אם אתעדף ערך שחשוב לי ואפעל אותו.

במחקרה מצאה ד"ר פנינית כי אנשים המתעדפים משמעות, כלומר לוקחים ערכים ומגלמים אותם בפעילות היומיום, חווים הרבה יותר סיפוק בחיים, אושר, הכרת תודה ומשמעות.

משל האבנים הגדולות בחיינו.



תרגילים בגילוי משמעות:


1.תרגיל בגילוי משמעות בנתיב החוויה מאת קלי וילסון(2020), פרופסור לפסיכולוגיה ממפתחי תרפית act, קלי שואל: האם הושטנו יד לאנשים שאנו אוהבים?

בואו ניקח רגע שקט ונחשוב על מישהו שאנחנו אוהבים ולא לידנו, בואו נחשוב על רגעים שביליתי אתו, מישהו ששחיתי אתו , ששיחקתי אתו בעבר, מישהו שהיה נחמד אליי בעבר או בהווה. קלי מבקש שנתקשר את האהבה וטוב הלב מעבר למסרון של "אוהבת/מתגעגעת", שניזכר בחוויה המקושרת לאדם שאיכפת לי ממנו, ונראה בדמיון את האירוע וניתן לו קול ונתקשר לאותו אדם או לאדם אחר ונאמר לו זאת.


2. לפי ד"ר פנינית (2020), אפשר להסתכל על אירוע מהעבר: מצב שבו התמודדתי עם משבר, למשל נסגרה לי דלת, מערכת יחסים שלא הצליחה, לא התקבלתי למקום עבודה וכו. לקחת אירוע בודד, לכתוב עליו ממבט לאחור ולהתסכל עליו בפרספקטיבה אחרת ולחקור הזדמנות חדשה בעקבות האירוע או ערך חשוב שגיליתי בעזרתו, או בחירה משמעותית שעשיתי בעקבות האירוע.


3. ד"ר פנינית (2020), מציעה לחקור עצמינו דרך דמויות משמעותיות, איך הם מימשו את הערכים שלהם? מה יש בהם שהם גיבורים בעינינו?


4. ריקר ו-וונג (Reker & Wong, 1988) מציבים את הערכים והאמונות של האדם כמקור לתחושת המשמעות.

קלינגר (kilnger,1977 )מגדיר משמעות בחיים כקשר בין הפרט לבין מטרות אותן הוא תופס כבעלות ערך.

כלומר חשוב לנו לגלות מה הערכים שלנו, ואחר כך לפעול לכיוונם דרך הצבת מטרות ויעדים למשל.

להלן מספר תרגילים בגילוי ערכים:

- תרגיל בית חלומותיי

מזל טוב! כרגע זכית בהזדמנות לבנות את בית חלומותיך.

יש לך זמן לחשוב (15 -30 דקות)איזה בית תרצה לבנות. אני מבקשת שתדמיין שבסוף זמן זה אתה תפגוש אדריכל ותדונו יחד מה חשוב לך לגבי הבית.

למשל- האם תרצה מקום לצייר? האם תרצה גן זן, או מטבח ענק

מחיר אינו מחסום בכלל. ישנו רק חוק אחד בלבד, הינך חייב לגור בבית זה למשך כל חייך. אתה לא יכול לבנות אחוזה ,למכור אותה ולבנות בכסף בית קטן ולשמור על הכסף הנותר.

אתה יכול לבנות את הבית שלך בכל מקום בעולם ולהוסיף לבית כל תוכן שתרצה.

אם אתה ויזואלי אתה יכול לצייר את הבית, אם אתה יותר ורבלי אתה יכול ליצור רשימה של אפיונים אשר חשובים לך למשל:

מקום ( עיר, אגם, הר..) _____________________________________ _____________________________________________________

אנשים ( בן זוג, ילדים, חברים, משפחה מורחבת )____________________

_____________________________________________________

יצרנות (עבודה, השכלה, לימודים, התפתחות אישית)__________________

_____________________________________________________

פנאי (מוזיקה, ספורט, אומנות, קריאה, תחביבים, בישול, בידור)__________

איכות חיים (חדר כושר, סטודיו למדיטציה, מקום שקט בגינה)____________ _____________________________________________________


-תרגיל מציאת הדרך:

שני חברי ילדות לקחו דרכים נפרדות. כשהתחילו במסלול הנפרד, לא היתה דרך לומר שהאחד יהיה שונה מהשני.

הדרך של ארין לקחה אותה לדרך מלאה בסכנות, אכזבות, ומחלות, היתה לעיתים קרובות בתת תזונה, היא פיתחה מחלה שלבסוף גרמה לה לעיוורון. היא לא התחתנה ולא הביאה ילדים. היא מצאה דרכים לחיות, אך חייה היו כל הזמן במאבק.

הדרך של אריק היתה שונה, לקחה אותו לדרך של עושר והזדמנויות, הוא אכל טוב, נשאר בריא, הלך לבתי ספר טובים, פיתח קרירה מצליחה, וטייל בכל העולם בקלילות ובנוחות. אריק התחתן ונולדו לו 3 ילדים. הוא גם בבית יפיפה וידע מעט טרגדיות בחייו.

בסוף חייהם ,שני החברים נפגשו בשנית:

ארין, בגלל המאבק שלה פיתחה חמלה עמוקה, אנושיות והוקרה והערכה לחיים. היא לא לקחה דבר כמובן מאליו, ותמיד מצאה משהו להודות עליו בכל סיטואציה.

היא למדה שאינה יכולה להישען על הנסיבות כדי להיות מאושרת, במקום זאת היא מצאה סיפוק ביושרה שלה ובנדיבותה כאדם.

אריק לעומתה, למד לצפות שכל דבר צריך ללכת לפיו, ושהחיים צריכים להיות קלים. הוא למד להאמין שהצלחתו לא נבעה ממזלו הטוב אלא קרתה בגלל שהוא כזה בחור נהדר. הוא נהיה שחצן, זכוך, וביקורתי לגבי אנשים שלפי ראות עיניו: "לא עושים כלום עם חייהם". היה לו הרבה דברים, אבל השתעמם מרובם. היה לו קשה למצא משהו מיוחד בחייו.

כאשר הם נפגשו, ארין שמחה על האיחוד עם חברה הוותיק, היא שמחה לשמע שהיה לו חיים מבורכים, והתענינה לשמע את סיפוריו על המקומות שטייל בעולם ודברים שעשה בחייו.

אריק, לעומתה הרגיש עצוב ומעט דחייה מהמפגש, חייה היו קשים, במאבק והיא עיוורת. הוא מצא שסיפוריה מדכאים ורק חיכה שהשיחה איתה תסתיים.

שאלות שניתן לשאול:

1 למי יש חיים טובים יותר?

2. האם הדרך עשתה אותם שונים?

3. האם אפשר ללמוד שעורים בהוכרה, יושרה, נדיבות בכל דרך?

4. האם יש ערך במצוקה?

5. מה עושה את החיים טובים?



לסיכום : פרנקל האמין שלכל האנשים יש Will toward mining - נטייה לחיפוש ומציאת משמעות, והציע שללא משמעות או כאשר ישנה בעיה במשמעות בחיים - נוצר משבר קשה - משבר אקזיסטנציאליסטי.

פרנקל הציע שאפשר להשיג משמעות דרך מגוון דרכים - עשייה, יצירתיות, עבודה, הישגים, חוויות, מפגשים עם אחרים משמעותיים ואהבה, אך גם דרך מציאת היגיון באירועים קשים וסבל.

אם נהיה ביצירה ובתרומה, אם נעבוד בעבודה שאנו מאמינים שעוזרת ועושה טוב לאחרים, אם נשקיע באהובים סביבנו ,אם נהיה מעורבים בחוויה של יופי הטבע, המוזיקה, האומנות, ואם נפעל לכיוון ערכינו ונתעדף משמעות ונגלם את הערכים בפעילות ביומיום נחווה בחיינו הרבה יותר סיפוק, אושר, הכרת תודה ומשמעות.

92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page